2019年10月4日 星期五

◆【招財7Y4M】

因為我是嘉義人,以前就跟孩子們講了「綠豆嘉義人」這個冷笑話。有天,我煮了綠豆南瓜湯,孩子們問我「綠豆不是嘉義人/加薏仁嗎?」我說,加南瓜也很好吃(工商服務一下,金馬崙買的日本金瓜超好吃!連皮一起煮,皮也好吃)。

之後,我又煮了一鍋紅豆南瓜湯。招財一邊拿大湯匙舀著,一邊問我「紅豆是加薏仁嗎?」我說,加南瓜也很好吃(懶媽,就連和小孩對話也是剪下貼上),鍵哥在一旁聽到,心有靈犀的回說「只有綠豆是嘉義人,紅豆不是」,招財才滿意的點頭。他一定是覺得我問AB


吃個壽司也能玩成這樣

看他們開心得

老爸很能念故事書

鍵哥出差回來當天剛好是生日。前一晚,我和孩子們吃過晚餐開車回家路上聊到把拔生日這件事,招財用他稚嫩的聲音說:「我們晚上要開會,看要怎麼慶祝把拔生日快樂。」小小年紀說要開會討論事情,真的好可愛。

不知道為什麼,在家裡吃晚餐的日子,鍵哥帶著孩子們回家,招財通常都會在車上睡著,下車時就會有起床氣,那時也不過下午6點多。但是鍵哥出差,我和孩子們在外面吃晚餐,回家的路上他們兩人就會一直玩耍,有時候唱歌唱整路,有時候聊天,停好車也都是精神奕奕,那時已經晚上8點。可能兩人都有夜貓子基因,越晚越有精神。


9月是爽月啊! 到處玩

兩小對於前方的螃蟹土丘裹足不前, 密集恐懼症是也

一年級上學期馬文說故事比賽
Selamat Pagi saya ucapkan kepada tuan pengerusi majlis, para hakim, guru-guru dan murid-murid. Tajuk cerita saya ialah.

Semut dan Merpati

Pada suatu hari, seekor semut semut sedang minum air di tebing sunggai. Tiba-tiba angina bertiup kencang. Semut itu terjatuh ke dalam sungai. Semut yang malang itu terkapai-kapai di dalam air. Dia rasa tentunya akan mati lemas. Seekor burung merpati, bereht di pokok berdekatan dan ternampak apa yang berlaku.

Dengan pantas, dia memetil sehelai daun dan mengatuhkannya ke permukaan air berhampiran semut. Semut memanjat ke atas daun itu. Akhirnya, dia hanyut ke tebing sungai dengan selamat.
Semut berkata, “Terima kasih, sahabatku. Saya akan menolongmu suatu hari nanti.”

Beberapa hari kemudian, seorang pemburu dating ke tempat itu untuk memburu nurung. Dia ternampak merpati itu berehat di atas pokok. Dia mengeluarkan busar dan anak panahnya. Pemburu mengarahkan busar san anaknya kea rah burung merpati itu. Semut ternampak segalanya. Dia teringat burung merpati itu pernah menolongnya. Dengan pantas, semut mengingit kaki pemburu. Dia melompat kesakitan san anak panahnya terlepas sasaran. Apibila terdengar jeritan kesakitan pemburu itu, burung merpati pun terbang pergi.

“Terima kasih, semut,” kata burung merpati itu.
“Kali ini, kanu telah menolong saya.”

Sekian, terima kasih.

上面對我來說真是天書。當文盲真的很可憐。故事大意就是在說螞蟻報恩。

聽說得了優等獎,就是第四名。


有手足真美好

抓到螺

很能亞洲蹲

平常認真上學, 假日到處玩耍
希望孩子們滿意這樣的生活

沒有留言:

張貼留言